Inloggen

Inloggen op uw account

Gebruikersnaam
Wachtwoord
Onthoud mij
 
 
MARTIAL-ARTS  SCHOOL  BODHI  DHARMA
KEMPO - DJU-SU - KICKBOKSEN - TAICHI - KUBOTAN - MARTIAL FIT

 

Maarten

Maarten Molenaar

Tijdens de les leg ik verschillende dingen uit. Meestal gaat het om de juiste manier van techniekuitvoering en soms om de principes die daarachter zitten. Ook krijg ik met regelmaat vragen over onder andere martial-arts in het algemeen, (verbale- en mentale)weerbaarheid, wet- en regelgeving of waarom we bepaalde onderdelen op een specifieke manier trainen. Er komen met regelmaat nieuwe leden, sommige leden trainen niet op alle dagen en vragen komen ook na verloop van tijd weer terug. Redenen genoeg om zaken vast te leggen in een BLOG zodat iedereen die dat wilt, meer te weten kan komen over de wereld van martial-arts.
Veel plezier met het lezen van mijn BLOG.
Maarten Molenaar.
zondag 13 september 2020 21:46

Open handen - Gesloten handen

Vaak wordt mij gevraagd hoe het nu zit met de handen in diverse blokken.
Dit speelt met name bij de Juji-uke en Age-uke.
Ik leg dit regelmatig uit, maar voor sommige is het lastig te onthouden en nieuwe leerlingen hebben de uitleg misschien nog niet gekregen.

Het zit zo:
Juji-uke

De Juji-uke is een kruisblok. Deze kun je oefenen vanuit Zenkutsu-dachi (brede stand).
Zak iets door je knieën en maak in feite 2 lage diagonale stoten schuin naar beneden waarbij de polsen over elkaar heen gaan. 
Als je deze omhoog maakt kom je juist iets omhoog en maak je 2 diagonale steken schuin naar boven. Let op dat je de duimen aansluit.
Als je rechts voor staat is je rechterhand onder, als je links voor staat is je linkerhand onder.

Juji-uke.png
Hierbij speelt ook weer het bekende 45 graden principe. De schuine stoten en steken zijn 45 graden naar voren.
Door het zakken en opkomen blok je zodanig dat je niet alleen de techniek stopt maar ook van koers verandert.
Zo word je niet in je buik getrapt maar wend je de techniek af naar beneden. Of word je niet op je gezicht geslagen maar wend je de techniek af naar boven.
Bij neerwaartse blokken van trappen heb je altijd gesloten handen, vuisten. Dit omdat een been erg veel weegt, veel impact heeft en je anders makkelijk je vingers  kneust of breekt.
Het nadeel is dat je iets minder snel een been kan grijpen.
Bij opwaartse blokken van stoten of slagen heb je open handen. De technieken hebben iets minder impact en je wilt snel de armen kunnen grijpen (overnemen).

Age-uke

Age-uke is de hoge opwaartse blok. Die wordt gemaakt met je onderarm. Het maakt dus niet veel uit of je dit met een gesloten hand doet of met een vuist. Vaak is de reden stijl-technisch, de stijl schrijft het zo in de specifieke vastgelegde oefening voor.

Age-uke.png
Wel zijn er verschillen die ik je wil meegeven om het in een iets genuanceerder perspectief te plaatsen.
Als iemand je met een stok slaat wil je een massieve onderarm hebben. De stok is een verlenging van je lichaam, de beweging wordt langer en heeft een grotere impact.
Door je onderarm aan te spannen wordt deze massiever, harder. Daardoor kun je net iets meer hebben. Het aanspannen doe je vooral door in je vuisten te knijpen.
Natuurlijk moet je dan wel instappen om te zorgen dat je de kracht uit de aanvallende techniek haalt, door de afstand te verkleinen en de beweging niet tot volle uitvoer te laten komen.
Juist op het eind van de uitvoering van de techniek zit de meeste kracht.
Als iemand een stoot of slag maakt of je met een mes-steek aanvalt, wil je gelijk de arm controleren. De openhand maakt dit net een fractie sneller mogelijk.

 Een hoge blok met vuisten is niet erg, een lage blok op trappen met open handen brengt meer risico met zich mee op blessures.

maandag 09 maart 2020 12:48

Kiai

In deze blog leg ik wat meer uit over de KIAI. De KIAI kan heel wetenschappelijk uitgelegd worden en er zijn vele theorieën. Dat zie je vaak met alles waar iedereen iets over wil schrijven, ze diepen het uit en voegen er weer iets aan toe, zoals een logische (drog) redenatie. Denk aan de vele voorbeelden over diëten, stretchen (rekken) en krachttraining.

In mijn blogs heb ik die intentie niet. Ik wil de geïnteresseerde uitleggen hoe wij het toepassen en waarvoor.

Eerst de symbolen:

Ki – energie

Ai – samenkomen

Simpelweg een woord/klanken die je uitschreeuwt bij het loslaten van energie.

 

 

 

De Kiai is dus in eerste instantie een samenbundeling van energie, ik noem het de krachtsexplosie. Bij het uitvoeren van techniekcombinaties is er altijd één techniek die de beslissende klap (trap) moet zijn. De rest is verdediging en zoeken naar een opening voor de counter. Bij het uitvoeren van deze techniek wil je dat die beslissend is, dus op dat moment moet alles er achter zitten. Je ademhaling is tijdens het gevecht beheerst, bij verdedigen adem je in en bij aanvallen adem je uit. Tussen door reguleer je de ademhaling, neus in en mond uit. Sommige technieken vereisen meer kracht andere meer soepelheid (zoals pareren). Je gaat daarbij spaarzaam met je lucht om, als een machine geef je niet meer dan nodig is zodat je nog altijd iets in de tank overhebt. Dat laatste stukje knal je er mee uit bij de beslissende techniek.

Een Kiai kan echter meer functies hebben.

Een harde Kiai kan je tegenstander angst inboezemen. Zo iets van: ‘oei…. Hij/zij weet waar die mee bezig is!....... Ik moet uitkijken……..’ de Kiai moet daarom naast het loslaten van energie ook overtuigd klinken. Je kunt een Kiai op verschillende manieren uitspreken, rustig als een woord, iets meer als een intentie of nog meer als een krachtige overtuiging.

Maar een krachtige Kiai werkt ook als een sirene. De omgeving vraagt zich af wat er aan de hand is en kijkt. De aandacht van anderen kan de aanvaller afschrikken, mensen kunnen besluiten je te helpen of je kunt er bescherming zoeken of je hebt er zo een handje vol getuigen bij.

Dat zijn wat mij betreft (voor onze school) de hoofdfuncties, makkelijk te onthouden door de 3 A’s:

Ademhaling
Angst
Alarmeren

Als je gevorderd bent ga je de Kiai onbewust ook meer toepassen, als een soort van controle bij het bewegen en uitvoeren van technieken. De ander in een oefengevecht laten zien dat je weet wat je doet. In een gevecht kun je dit ook Aanwezig of Alertheid noemen. Ook kan het gebruikt worden om moed te tonen bij een Aanval. Bij een stijlpatroon hoort soms ook een Kiai, logisch, het is immers een schijngevecht! En als we steeds verder willen uitdiepen (en hier ligt voor mij persoonlijk de grens) geeft het motivatie als we in een groep trainen en gezamenlijk de Kiai uitschreeuwen.

Als je het zo bekijkt kun je de Kiai op veel verschillende manieren gebruiken maar in essentie blijft de functie ‘samenkomen van energie’.

Hoe gebruik je nu de Kiai? Er is absoluut geen regel voor en veel vechtkunsten hebben hun eigen kreet. Luister maar eens op youtube naar b.v. een Kiai bij Taekwondo en een Kiai bij Karate.
Ook leraren van scholen die dezelfde stijl beoefenen kunnen hun eigen, anders klinkende, Kiai hebben.

Enkele soorten Kiai’s (bij lange na niet compleet!):
Kiai, Kia, Yia, Hya, Hai, Toh, Yah, Tah
Iiiishaaa, Waaassaaa, Jihaaa, Chiaaah, Jaaah

Terzijde:
Waarbij HAI ook in onze les voorkomt maar dan als commando om iets uit te voeren.
Je spreekt het uit als een korte krachtige Ha-I waardoor het lijkt op ‘HI-Ee’ en het betekent ‘Ja’

Binnen onze school is het een uitdovende klank. Je schreeuwt alles eruit en net als het leeglopen van een strak opgepompte fietsband, is de kracht in het begin heel sterk en aan het einde als het laatste beetje lucht eruit komt heel zacht.
Onze kreet is:

TIAAAHHHSSSSSSSSS

Schaam je niet voor de Kiai, dit beperkt hem. Onthoud dat het ook een natuurlijke menselijk instrument is.
Vroeger op het slagveld hadden legers ook al hun eigen schreeuw bij de aanvallen. Als kind speelde je buiten wellicht soldaatje en had je ook al je eigen schreeuw.
Of wat dacht je van de gewichtheffer, die op het moment van uitstoten de hele zaal bij elkaar brult.

Vraag gerust of je leraar de Kiai wilt demonstreren, dit zal hij vaak doen met een Breekplank, je mag het ook zelf proberen. Als je Kiai goed is en je
krachtsexplosie samenvalt met je ademhalingsexplosie
dan zul je zien dat je flink meer kracht kan geven (impact, misschien wel 30% meer). Als één van de 2 niet overtuigend is dan faalt de Kiai.
Als laatste het voorbeeld met de breekplank:
1. Reguleer je ademhaling, zorg dat deze rustig en beheerst is, neus in mond uit, vul je zelf met zuurstof.
2. Focus op je doel, je echte doel licht altijd achter het raakvlak. Voer een aantal keren de techniek rustig uit om je mentaal op te laden en je gedachten leeg te maken.
3. Vul je longen met lucht, hou even kort vast, breng je techniek in stelling, denk aan niks anders dan je doel en laat alles los. Maak snelheid, voer de techniek soepel uit en zet op het laatst al je spierkracht in. Maak je vuist massief

zaterdag 26 oktober 2019 15:02

Survival of the fittest

Natuurlijke selectie. We vinden dit niet alleen terug in het dierenrijk waar alleen de sterksten overleven. Leeuwen die vechten om zichzelf te kunnen voortplanten, de ijsbeer die zich aanpast aan de omstandigheden. Ooit een bruine beer maar door het veranderende koude klimaat genoodzaakt om ook op het ijs te jagen. De bruine beer was een opvallende beer, dus ving niet zo veel. De beren die geboren werden met een iets lichtere kleur waren succesvoller. En zo werd de beer langzaam wit.

We vinden het verschijnsel natuurlijke selectie ook terug bij de mens. Kijk je naar het leger dan komen alleen de sterkste met het juiste karakter bij de elite. In het bedrijfsleven klimmen alleen de mensen op die echt goed zijn. Natuurlijk is dit allemaal te nuanceren. Het gaat om het principe.
Behoor je bij de sterken als je een elite soldaat bent, of een topmanager? Natuurlijk niet. Dit is een grote misvatting. Vaak kijken we naar zaken die opvallen, posities met status, rijkdom en grote prestaties op sportgebied. Maar dat wil niet zeggen dat jij er niet bij hoort.
Wel is het zo dat de mensheid steeds meer in staat is om zichzelf langer en gezonder in leven te houden. We worden ouder en vinden oplossingen voor kwalen. Kun je dan zeggen dat de zwakken ook nu een kans hebben om te overleven? Nee, want als gehele mensheid zijn we hiertoe in staat. Juist de grote verschillen in het collectief zorgen daar voor.
Het is dus best interessant om te kijken waar jij sterk in bent. Survival of the fittest slaat dus niet op één opvallend iets waar iedereen tegen opkijkt maar kan elke persoonlijke eigenschap van jezelf zijn.

Nu naar de vechtkunsten. Pak Shaolin Kempo Kung-fu, een stijl die we aanbieden als school. De zwarte band halen is het ultieme doel. Niet om het kleurtje of de vermeende status, maar omdat je een leertraject voorgeschoteld krijgt waarin je jezelf optimaal kan ontwikkelen, mentaal en fysiek. Onze school kijkt naar individuele progressie. Dus de ontwikkeling van het individu, niet in vergelijking tot een ander. Wel moet de ontwikkeling even groot zijn, alleen het startpunt mag anders zijn.
Zo’n traject vraagt om specifieke eigenschappen, als discipline – volharding – trainingstrouw – continue streven naar perfectie – zelfinzicht – balans. De lijst kan nog met vele eigenschappen aangevuld worden. Waar het om gaat  is dat je menselijke staat dynamisch is. Soms heb je veel energie, soms weinig. Soms heb je veel motivatie, soms weinig. Soms zie je duidelijk een doel, soms nauwelijks meer. Dit is met vele dingen zo in het leven. De kunst is terug te kijken naar het doel, waarom ben je er mee begonnen? Wat voelde je toen? Wat nam je jezelf voor om te bereiken? Hoeveel energie en motivatie gaf dit je? In mindere tijden moet je dus die knop kunnen omzetten en blijven volharden. Je moet je realiseren dat je mentale staat een verhullende invloed kan hebben. Het is wel een signaal, je moet jezelf even tijd geven, accepteer dat gewoon. Na verloop van tijd keren je positieve gevoelens terug en ben je maar wat blij dat je niet hebt opgegeven.
Als je dan éénmaal die zwarte band hebt (en dan begint het pas!) kijk je met trots terug en ben je gegroeid als mens. Een moeilijk iets als bijvoorbeeld ‘stoppen met roken’ kun je dan ook bereiken. Je bent een overlever en sterker en kan veel dingen aan in het leven.

woensdag 27 juni 2018 11:13

De traditionele Kung-fu groet

Deze blog komt naar aanleiding van het reisverslag van Anneke naar China, waarin ze een traditionele school bezocht en uitleg kreeg over de groet.

Er zijn vele interpretaties van de uitleg van de groet. Ook zijn er verschillende traditionele groeten. Zo kan de groet ook uitgevoerd worden met een gesloten hand over de rechtervuist (ik kan vechten maar heb goede bedoelingen). Of zoals bij Tai Chi, een haakse groet (vingers recht omhoog, knokkels tegen de handpalm).
In deze korte blog beschrijf ik de groet zoals wij deze uitvoeren bij het Shaolin Kempo Kung-fu en geef de interpretatie die wij hanteren.

Onze groet is een diagonale linkerhand en een diagonale rechterarm met gesloten vuist. De vuist rust met de knokkels aan de binnenkant van de handpalm. Ook hier komt de 45 graden terug!
De algemene interpretatie is dat de open linkerhand aangeeft dat je komt in vrede. De vuist geeft aan dat je kundig bent in de martial-arts, je kan vechten. Dus je zegt hiermee eigenlijk 'ik kan vechten maar kom in vrede'.
De rechtervuist kun je associëren met het Yang (Yin-Yang symbool) en termen als kracht, hardheid, heet, positief. De linkerhand kun je associëren met het Yin en termen als passief, zacht, koud, negatief. Zie een relatie met aanvallen en verdedigen in het gevecht. De handen bij elkaar symboliseren de harmonie (beheersing zowel mentaal als fysiek).

Ik zeg vaak in de training 'de zon en de maan'. De linkerhand is de zon/Yang en de rechterhand is de maan/Yin. Deze twee objecten samen staan voor de meest in het opspringende objecten in de lucht. Denk in dit kader aan helderheid, stralen enzovoorts.
Persoonlijk interpreteer ik de zon en de maan als volgt: de zon is groter en verder weg. Het geeft ons warmte en energie. De zon bepaalt dat we kunnen leven. De zon leert ons nederigheid en respect en is een allesomvattende mantel die er onvoorwaardelijk is. De maan is kleiner maar ook krachtiger op de aarde dan de zon die veel verder wegstaat. Wij, de aarde/ons hart/ons zijn, trekken ook aan de maan. Het is vaak makkelijker om toe te geven aan brute kracht dan het geheel te overzien en rust te vinden, kalmte en respect te tonen en hiermee jezelf te beheersen. In die zin is het ultieme doel verlichting en door kennis van de kracht -> zelfbeheersing en respect voor het universum, de planeten, de aarde, de mens, de dieren en de natuur.
Internationaal gezien symboliseert de open hand met de 4 gestrekte vingers de 4 grote oceanen (de grote-, Atlantische- en Indische-oceaan en de noordelijke ijszee) en daarmee de beoefening van martial-arts over de gehele wereld. Een internationale groet.
Soms buigt men de duim van de linkerhand en geeft daarmee bescheidenheid aan maar ook een vorm van nederigheid.

Samen met de buiging toon je respect en eer.
De groet passen we toe bij start- en aanvang van de les, om elkaar te begroeten, om elkaar respect te betuigen om elkaar te feliciteren enzovoorts.

Groet

dinsdag 01 mei 2018 11:03

Bushido code

Bushido – de weg van de krijger

De Samurai waren de krijgersklasse van Japan van de 12e eeuw tot de late 19e eeuw, de gewapende troepen van Japan. Samurai betekent ‘hij die dient’.

De Samurai leefde volgens de Bushido code die bestaat uit 7 basiswaarden. Het Bushido is gevormd uit het Boeddhisme, Zen, Confucianisme en het Shintoïsme.


Boeddhisme:
Men gelooft in zichzelf en men zal onverschillig staan tegenover de dood en hetgeen wat sowieso komen moet. Aangezien de boeddhisten geloven in reïncarnatie is het niet verwonderlijk dat de gedachte van de dood al minder afschrikwekkend wordt voor de Samurai. Onder meer doordat ze de dood niet vrezen hebben ze ook geen angst voor gevaar.

Zen:
Zen is een manier om via meditatie de verlichting of perfectie te bereiken. De verlichting zelf is op zichzelf geen doel van het Zen. Men kan perfectie of verlichting niet afdwingen. Het overkomt je gewoon. Door middel van Zen kan men zich beter concentreren. Het stimuleert ook het hebben van een goede zelfkennis, pas als je jezelf kent kun je anderen gaan beoordelen.

Confucianisme:
Deze Chinese filosofie heeft het Bushido sterk beïnvloed. Vooral het concept van de 5 morele relaties (ernst, grootmoedigheid, oprechtheid, toewijding en vriendelijkheid) dat door Confucius is bedacht is erg belangrijk voor de Samurai. Ook de waarden van ‘Waarheid/Eerlijkheid’ en die van ‘Goedertierenheid’ ( compassie, genade, welwillendheid) komen in deze filosofie voor.

Shintoïsme:
De toewijding en plicht die men verschuldigd is aan de heer kan men mede door deze godsdienst verklaren. Men moet bij de godsdienst zijn eigen voorvaderen eren. Het zet de keizer aan het hoofd van het land en die moet men dan ook dienen tezamen met zijn Daimyō's (machtige Japanse heren)  en zo dus ook de feodale heer (mensen zijn bezit en ondergeschikt aan de heer) aan wie de lagere Samurai zijn trouw heeft beloofd. Shintoïsme stimuleert de loyaliteit van de Samurai maar ook zijn patriottisme. Het doordrenkt Bushido met een zeker gevoel van loyaliteit tegenover de heer en de liefde van zijn land.

De 7 waarden:

Bushido code vectorized
GI – Integriteit:
Wees altijd eerlijk en geloof in rechtvaardigheid, niet van anderen maar van jezelf.
Een krijger staat volledig achter zijn beslissingen en houdt zich daar aan.

REI – Respect:
Een echte krijger hoeft zich niet te bewijzen en is zelfs tegen zijn vijanden beleefd.
De echte kracht van de krijger wordt duidelijk in moeilijke tijden.

YU – Moed:
Je verschuilen als een schildpad in een schild is geen leven. Leef het leven volledig met al zijn facetten. Dit is riskant en vraagt heldenmoed.
Heldenmoed is niet blind maar intelligent en sterk.

MEIYO – Eer:
Voor krijgers is ‘eer’ erg belangrijk. Beslissingen die ze nemen en hoe ze deze uitvoeren is een reflectie van wie ze echt zijn.
Je kunt je niet verbergen van jezelf.

JIN – Compassie:
Door hard trainen wordt een krijger sterk en onderscheid zich van anderen. Dit geeft hen de verantwoordelijkheid hun kracht alleen te gebruiken voor het ‘juiste’. Ze helpen hun naasten wanneer dat maar nodig is.
Als er geen hulpvraag is, biedt de krijger zich eigen initiatief aan.

MAKOTO – Eerlijkheid en oprechtheid:
Een krijger houdt zich aan zijn woord en laat niks in de weg komen. Als een krijger zegt dat die iets doet dan zal niks hem in de weg staan.
Hij hoeft zijn woord niet te geven of iets te beloven, hij zegt wat die doet en doet dat.

CHU – Plicht en loyaliteit:
Krijgers zijn verantwoordelijk voor alles wat ze zeggen, doen en gedaan hebben en alle consequenties die daaruit voortvloeien. Ze zijn loyaal tegenover iedereen die ze dienen.
Het is zijn plicht loyaal te zijn tegenover zijn heer en familie (als geheel en elk lid afzonderlijk).
Ze zijn ‘extreem’ eerlijk tegenover ieder die ze dienen.

De dood – een van de belangrijkste waarden van de Samurai.

De Samurai houdt er altijd rekening mee dat hij kan sterven, deze gedacht wordt al vroeg tijdens zijn training ingeprent. Hij moet deze gedachte elke dag dat hij opstaat aanvaarden, pas dan kan hij zonder angst door het leven gaan en wordt hij beschouwd als een echte Samurai.
Een Samurai die leeft volgens de Bushido code zal altijd zonder aarzelen zijn eigen leven geven voor zijn heer.
Als hij gevoelens van angst toont of zijn eigen belang voorop stelt verliest hij zijn eer en verzaakt hij zijn plicht tegenover zijn heer. De enige uitweg is dan de dood middels Seppuku (eervolle dood) of Harakiri (minder respectvolle dood). Bij Seppuku/Harakiri snijdt de Samurai zelf zijn buik open en volgens de Japanse gedachte dat de ziel in de buik zit, geeft de persoon zich dan helemaal bloot.
De Samurai zal dit ritueel zonder uitingen van pijn ondergaan. Bij Seppuku wordt na het opensnijden van de buik de Samurai door een secondant onthoofd, om de pijnlijke doodstrijd die volgt niet te hoeven leveren.

zondag 04 juni 2017 11:50

Traditionele examinering

 De Shaolin Kempo Kung-fu stijl van onze school is de originele stijl van Sifu Gerard K. Meijers. Één van de eerste leerlingen van Sifu Meijers was Sifu George de Groot. Sifu de Groot gaf les aan Sifu Colin Jennings, die de oprichter is van onze school. Wij zitten dus heel dicht bij het vuur.

Na de oprichting van de stijl werd de E.N.S.K.B. (Eerste Nederlandse Shaolin Kempo Bond) in 1967 opgericht. In 1978 ging dit over in de S.K.O. (Shaolin Kempo Organisatie). Ook daar was Sifu de Groot lid van. In 1982 gingen de meeste Kemposcholen over naar de K.B.N. (Karate Bond Nederland) om officiële erkenning te krijgen. In 1985 werd het Kempo een officieel bestaansrechthebbende stijl.

De K.B.N. kreeg hierdoor ook invloed op de inhoud/vormgeving van de stijl. Veel leraren zagen veranderingen niet zitten en gingen weg bij de K.B.N. om solistisch verder te gaan. Zo ook onze school. Onze school is in de loop der tijd wel lid geweest van organisaties/federaties/bonden. Dit met name om kennisdeling, mogelijkheid tot afnemen extern dan-examen, opleidingen en wedstrijden. Op dit moment zijn we aangesloten bij de N.F.K. (Nederlandse Federatie Krijgskunsten). Hier zijn de dan-graden van in ieder geval de huidige Sifu (M. Molenaar) erkend. Wij sluiten geen andere organisaties uit, zolang wij maar onze eigen identiteit kunnen behouden.

Voordat ik verder ga wil ik eerst iets in een notendop uitleggen over de martial-arts in het verre verleden. Volgens de legende zijn de vechtkunsten ongeveer 2000 jaar geleden in China ontstaan. In deze tijd leefde er een Indische monnik, Bodhidharma of kortweg Daruma (Ta Mo in het Chinees), die in het klooster van Chaolin-Zsu de boeddhistische leer Dhyana (later Zen genoemd) onderwees. Daar zijn veel stijlen uit geboren. Die stijlen werden meestal in afgezonderde scholen (clans met aan het hoofd een familie) gegeven en doorgeven van vader-op-zoon. De stijl werd meestal niet graag gedeeld met buitenstaanders en daardoor min-of-meer geheim gehouden. Binnen de school groeide je als leerling. De meester van de school (Sifu) beoordeelde je en bepaalde wanneer jij verder kon naar het volgende niveau van training.

Het huidige banden systeem is daar ook van af geleid. Als nieuwe leerling heb je een schoon pak, toen afgeknoopt met een band. Deze was mooi wit. Na verloop van tijd werd deze steeds grauwer tot het zwarte aan.

De meester van de school bepaalde dus je niveau en erkende je in de kwaliteiten. Toen de oosterse vechtkunsten naar het westen kwamen werkte dit systeem niet. In het westen werden de stijlen vaak gegeven door westerlingen die in de leer waren geweest in het oosten. In het oosten waren de vechtkunsten onderdeel van de dagelijkse routine. In het westen was het een bijzaak, een passie, een weg en voor sommige een hobby. Als je 3x per week kon trainen was dat al veel. Om een leerweg te introduceren werd er naar analogie van de onderwijssystemen in het westen (leerjaren, examens, overgang) een systeem van banden ingevoerd. Elke band stond voor een strak omlijste hoeveelheid aan technieken, en aldus werd er een curriculum (graduatiesysteem) ontwikkeld. In het westen is de cultuur anders. Mensen hebben de behoefte om aan de buitenwereld te tonen wat ze kunnen, behoefte aan ‘externe erkenning’. Ook vonden sommige leraren hun stijl zo belangrijk dat zij de stijl wilden borgen. Wellicht waren er ook ‘ego’s’ die zich wilde profileren en aan het hoofd van de stijl wilden staan met verschillende scholen onder zich. Zij waren in hun ogen de ‘Guru’ en hadden daarmee het maximale behaald en volledige erkenning. Aldus zijn om één of meerdere van deze redenen organisaties ontstaan, zoals bonden. Ik wil niet te negatief overkomen, want eerlijke bonden hebben zeker veel voordelen voor scholen, maar in sommige bonden worden leraren gegradueerd naar hogere dangraden omdat zijn nog steeds lid zijn of zich op een andere manier hebben ingespannen voor de bond. Dit laatste is belangrijk om mee te nemen in de filosofie van onze school omtrent graduaties.

Met het voorgaande in het achterhoofd begrijpen onze leerlingen wellicht de beslissingen van onze school beter. En daar is ook dit BLOG voor.

Onze school hecht aan de traditionele Shaolin Kempo Kung-fu stijl. Wij willen daar geen veranderingen in. Wij zijn liefhebber van deze stijl en deze stijl is de reden dat wij bestaan. Een organisatie kan voordelen bieden maar ook nadelen. Wij willen zelf beslissingen nemen over onze leerlingen. Aan de andere kant staan wij open voor opbouwende kritiek en willen we ons verbeteren. Kennisdeling, externe opleidingen, wedstrijden, seminars en crosstrainingen zijn voorbeelden waarmee wij dit bewerkstelligen.
Onze leerlingen trainen minstens 7 jaar bij ons voordat zij hun zwarte band niveau halen. Zij willen geen examen bij onbekende examinatoren maar zoeken erkenning binnen de school, hun familie (zo zien wij dat). Onbekende examinatoren kennen de leerling niet, hun fysieke beperkingen, hun jarenlange gedisciplineerde training en hebben ‘de weg’ niet met hun afgelegd.

Door de strubbelingen met organisaties (zie eerder) hebben we daarom besloten om het curriculum van Bodhi Dharma vast te leggen in harde exameneisen. In onze uitwerking lopen deze tot 5e dan (25 jaar training). Hogere graduaties bestaan bij ons niet, dit past niet in onze denkwijze. Sommige leerlingen van ons kunnen de ambitie hebben om verder te willen, wellicht een andere stijl gaan beoefenen. Het is voor die leerlingen wellicht belangrijk om wel extern erkend te worden. Om die reden zijn wij wel aangesloten bij een organisatie die ons (eerder genoemde) voordelen bied en ook de leerling een extern examen kan afnemen.
Wij hanteren de traditionele vorm van examinering met als enige aanpassing het bandensysteem. Met respect voor onze grondlegger, Sifu Meijers, hanteren wij zijn systeem met zijn niveaus. Zo handelen we in de geest van ons oude familiehoofd.
Wel staan wij open voor bijwoning van ons examen van andere Kempo leraren. Dit omdat we altijd van iedereen willen en kunnen leren. We hebben in het verleden meerdere bevriende scholen gehad waarin dit mogelijk was. Zo heeft Sifu Colin Jennings examen gedaan in het gehele Kemposysteem voor een aantal van de toen hoogst gegradueerde Kempo leraren, waaronder natuurlijk Sifu George de Groot.

dinsdag 28 februari 2017 11:36

Technieken naar de solar plexus, lever en nieren.

Solar Plexus

Het centrale zenuwstelsel bestaat uit onze hersenen en het ruggenmerg. Alles daarbuiten noem je het perifere zenuwstelsel dat bestaat uit een netwerk van zenuwen die naar organen en spieren lopen.

Solar Plexus of Plexus Solaris betekent zonnevlecht(centrum). De zenuwen lopen vanuit dit vlechtwerk als zonnestralen naar de organen van de buikholte (spijsverteringsstelsel, maag/lever/nieren/alvleesklier/galblaas enzovoorts). De Solar plexus vind je tussen je navel en onderzijde borstbeen. Het behoort tot het onwillekeurige zenuwstelsel m.a.w. deze sturen we niet met onze wil.

Een klap op de solar plexus kan enorm pijn doen. Als gevolg van de klap worden er signalen verstuurt naar de omliggende organen en het diafragma (middenrif). Die laatste raakt in een spasme of trekt samen, daardoor snak je naar adem.

Lever

De lever zuivert samen met de nieren het bloed en zet bepaalde stoffen uit eten en drinken om zodat ze in andere organen kunnen worden gebruikt. In de lever blijft ook een deel van de vetten en koolhydraten achter als energiereserve. De lever zorgt tevens voor de warmteproductie, in rust is het de blangrijkste warmtebron voor het handhaven dan de lichaamstemperatuur.

In rust pompt je hart zo’n 4 á 5 liter per minuut rond. Bij inspanning kan dit bij gevorderde sporters oplopen tot wel 40 liter per minuut! Hartslag gaat dus omhoog en als gevolg daarvan verwijden je bloedvaten.

Bij een klap op de lever, vervormt de lever met als gevolg interne drukverschillen en worden de zenuwen rondom de lever gestimuleerd. Die geven een (onterecht) signaal af aan het autonome zenuwstelsel. Hierdoor worden een aantal zaken in gang gezet:

Je hartslag verlaagt (als eerste reactie om de bloeddruk te behouden) en tegelijkertijd verwijden je bloedvaten in je lichaam (behalve die in je hoofd). Daardoor zakt je bloeddruk dramatisch. Als je bloedruk zakt dan probeert je lichaam je hartslag te verhogen. En dat gebeurt nu dus niet door de klap. Hierdoor komt het lichaam in een staat waarin het de bloedtoevoer naar de hersenen probeert te behouden. Het resultaat is dat je in elkaar zakt, je benen vallen letterlijk uit en in sommige gevallen kun je het bewustzijnverlies. Dit kan in theorie met alle organen gebeuren, alleen de lever is een heel groot orgaan wat onbeschermd in je buik ligt.

Nieren

Alles wat je drinkt gaat via de slokdarm naar de maag en darmen. Je darmen halen de bruikbare stoffen uit het vocht. Het vocht dat overblijft gaat naar de nieren. Die maken het schoon. De nieren zuiveren wel 200 liter bloed per dag. De bruikbare stoffen gaan terug naar het bloed en de rest plas je uit.

Een flinke klap op de nieren geeft een scherpere pijn dan een klap in de solar plexus. De directe gevolgen vallen op zich mee. De gevolgen naderhand kunnen veel groter zijn. Nierfalen kan optreden, bloed in de urine (scheur) en je kunt zelfs in shock raken. Dit kan levensbedreigend zijn. Daarom is een nierstoot verboden bij contactsporten zoals (kick)boksen.

Steken in de zij

Bij de bespreking van de solar plexus, lever en nieren hoort eigenlijk, in het kader van sport, ook de milt. Vaak hoor je bij steken in de zij dat iemand last van de milt heeft.

De milt verwijderd vreemde stoffen uit het bloed en verwijderd oude rode bloedcellen. In de milt worden plasmacellen (voor aanmaken antistoffen) gevormd.

Als je vlak na het eten gaat hardlopen kan dit de lever/maag/milt zodanig beïnvloeden dat ze verkrampen. Dit komt omdat bij inspanning de grote spieren meer bloed vragen dan normaal. De doorbloeding komt in het geding, bloedvaatjes krimpen, weefsel raakt minder doorbloed en je voelt een kramp. Dit zelfde effect kan optreden in het middenrif. Een steek in de zij komt dus niet per definitie van de milt.

zaterdag 11 februari 2017 20:54

Terminologie

Shaolin Kempo Kung-fu is een oosterse zelfverdedigingskunst. Deze kunst bevat invloeden van Chinese-, Japanse- en Indonesische vechtkunsten.

Er is voor gekozen om grotendeels de (techniek) benamingen van de Japanse vechtkunsten te gebruiken. Met uitzondering van ‘Sifu’. Sifu betekent in het Chinees ‘meester’, letterlijk ‘vader’ en wordt bij het Shaolin Kempo Kung-fu gebruikt om het hoofd van de school aan te duiden. Sensei betekent in het Japans meester, dit wordt gebruikt om iemand aan te duiden die een meestergraad heeft behaald.

In deze blog ga ik niet alle benamingen opsommen. Alleen de belangrijkste. Vanaf blauw behoor je de meeste te kennen. Vanaf bruin moet je alles kennen.

SCHOOL

Sifu =

Hoofd van school. In de Chinese Wushu verhoudingen betekent het de vader.

Senpai/Sempai =

(letterlijk de oudere) Hulp-leraar, vanaf blauwe band.

Sensei =

meester

Kempoka =

Kempo beoefenaar

Tái jǔ =

respect tonen

Oss, osu =

(oesh) Groet, aangeven dat je iets begrepen hebt.

Wushu =

Krijgskunst, Wu = oorlog, krijger, gevecht, vechter /  Shu = kunst.

Kung-fu =

zeer grote vaardigheid

Shaolin =

Verwijzing naar een Chinese boeddhistische tempel.

BodhiDharma =

(482-539) Boeddhistische leermeester, introduceerde krijgskunsten in de

Shaolin Tempel om de monniken een betere fysieke conditie te geven en zich te kunnen verdedigen tegen bandieten. Één van de oudste gezegden van Shaolin is dat ‘iemand die een gevecht begint al onmiddellijk verloren heeft’.

Dojo =

Do betekent de weg, dojo betekent de plaats van de weg. Daar waar wij Kempo beoefenen.

Budo =

krijgskunst

Dan =

meestergraad

Kyu =

leerlinggraad

Tori =

verdediger

Uke =

aanvaller

Kempo Gi =

Kempo kleding

Obi =

band

Hajime =

start

Yame =

stop

Hai =

ja, of begrepen

Kiai =

Korte kreet bij krachtsexplosie (aanvallend), wij roepen ‘TJAAASSS’. Ki = energie / Ai = samenkomen.

Seiza =

kniezit

Waza =

basistechniek, zo heb je b.v. Ukemi-waza, Tsuki-waza, Geri-waza en Uke-waza.

Ukemi =

valbreken

Tameshiwara =

breektesten

Randori =

vrij gevecht

Henka =

variant

Bunkai =

Vertaling/uitleg/studie van een specifieke techniek (reeks) van een Kata/Saifa.

Enbu =

demonstratiegevecht

Saifa =

(letterlijk vernietigende slagen) Stijloefening (Chinese invloed)

Kata =

stijloefening, loopvorm, Japanse invloed

Kumite =

partneroefeningen (ook wel sparren)

Dachi =

stand

Geri =

trap

Tsuki =

stoot

Uchi =

slag (bij weringen, binnenkanthandblok)

Uke =

blok

 ALGEMEEN (DACHI, UKE, TSUKI, UCHI, GERI)

Mae =

voorwaarts

Yoko =

zijwaarts

Mawashi=

rond

Age =

opwaarts

Oroshi =

Neerwaarts (Otoshi = vallend, b.v. hamertrap)

Soto =

van buiten naar binnen

Tate =

recht

Ura =

tegenovergesteld

Mikatsuki =

cirkelvormig

Oit =

voor

Gyaku =

vanuit achter

Ushiro =

achterwaarts

Tobi =

gesprongen

Gedan =

laag

Chudan =

midden

Jodan =

hoog

Hidari =

links

Migi =

rechts

Taisabaki =

lichaamsverplaatsing

 STANDEN (DACHI)

Musubi =

V

Heiko =

parallel

Heisoku = 

parallel met voeten tegen elkaar

Kiba =

paardrijd

Kake =

schaarstand

Sanchin =

zandloper

Zenkutsu =

breed

Kokutsu =

achterwaarts

Nekoashi =

kat

Shorinji =

stand uit het Shorinji Kempo

Tsuru-ashi =

kraanvogel

Shiko =

twee keer schouderbreedte met voeten naar buiten

Jiyu Kamae =

vrije gevechtshouding

TSUKI en UCHI (STOTEN EN SLAGEN)

Morote =

dubbel (naar zelfde doel)

Yama =

dubbel (naar verschillend doel)

Hiraken =

vingerknokkels

Shotei =

handpalm

Atame =

hoofd

Tetsui =

hamervuist

Haito =

binnenkanthand

Oyayubi-ipponken =

Duimknokkel

Nukite =

steek (ippon = 1 vinger, nihon = 2 vingers, yonhon = alle vingers)

Uraken =

buitenkanthand

Toho =

openhand

Shuto =

meskanthand

Empi =

elleboog

Tora Mae-ashi =

tijgerklauw

Yubi Patchin =

vingerslag (snap)

Oyayubi-Togari =

duimsteek

Keiko =

kippensnavel

Seiken =

voorste twee knokkels

UKE (WERINGEN)

Nagashi =

openhand

Gedan barai =

naar beneden

Juyi =

gekruist

Koken =

pols

Ude =

onderarm

GERI (TRAPPEN)

Kin =

voorwaarts met de wreef

Haisoku =

binnenkantvoet

Ashi-Barai =

veeg, Ashi = voet

Fumi-Komi =

stamp

Kansetsu =

trap naar de knie

Hiza =

knie

Sokuto =

van binnen naar buiten

Kekomi =

stotend

Geake =

‘snap‘

Kubi =

met wreef

Koshi =

met bal van voet

Kakato =

met hak

TELLEN

1 =

Ichi (ietsj)

2 =

Ni (nie)

3 =

San (san)

4 =

Shi (sjie)

5 =

Go (goo)

6 =

Roku (rok)

7 =

Shichi (sietsj)

8 =

Hachi (hatsj)

9 =

Ku (koe)

10 =

Ju (djoe)

Shodan =

eerste

Nidan =

tweede

Sandan =

derde

Yondan = 

vierde

Godan =

vijfde

Rokudan =

zesde

WAPENS

Bo =

lange staf

Bokken =

houten oefenzwaard

Katana =

Japans zwaard

Sai =

drietand

Tonfa =

houten handvat van de rijstmolensteen / politiestok

Nunchaku =

dorsvlegel (wurgstokjes)

Kama =

sikkel

Jo =

korte stok 130cm (hanbo 90 cm)

Tanto =

(klein) mes

Tambo =

wapenstok (30-35 cm, Escrima stok 66cm Filipijns)

dinsdag 07 februari 2017 16:45

Positieve agressie

Tijdens onze lessen geven we vaak aan dat we positieve agressie willen zien. We willen zien dat iemand de technieken ‘meent’ en niet alleen een kunstje uitvoert. Hierbij is de expressie en intensiteit van belang.

Maar wat is nu positieve agressie? Positief impliceert dat er ook negatief is.
Positieve agressie is effectief handelen met als doel om een situatie te beheersen.
Iemand die zelfverdedigingssporten beoefent moet zichzelf kunnen beheersen, zowel fysiek als mentaal. In een conflictsituatie kunnen we onszelf opladen. Dit kan positief of negatief.

Positief: alertheid, overzicht, handelingsbereidheid, controle, beheersing, proportioneel handelen.
Negatief: woede, overheersen, imagoschade voorkomen, stoerheid, laten zien wie de baas is.

Met positieve agressie straal je rust en kalmte uit, kom je zelfverzekerd over, laat je zien dat je de situatie wilt oplossen maar laat je ook zien dat je grenzen stelt. Belangrijk verschijnsel bij negatieve agressie is ‘(negatieve) Agressie roept altijd agressie op!’

Als je de ander laat weten waarom je iets niet wilt, dat je geen intenties tot geweld hebt, dat je de situatie wilt oplossen maar dat je wel grenzen stelt ben je assertief. Als een ander je te lijf gaat met fysiek geweld en je handelt evenredig, dus iemand die op je afstormt stop je stevig af, of iemand die jou duwt geef je een flinke duw terug, dan handel je proportioneel. Als iemand je slaat pas je datgene toe wat in alle redelijkheid nodig is om de situatie te controleren.

De uitstraling die je hierbij hebt is ook een vorm van positieve agressie. Je laat zien beheerst te zijn maar dat je doelgericht bent en niet over je heen laat lopen. Als je gepast geweld moet toepassen doe je dat met overtuiging.

Dit laatste is iets wat we in de trainingen terug willen zien. Je voert een combinatie van technieken vol overgave uit en hebt hierbij de juiste uitstraling, d.w.z. zelfverzekerd, krachtig en beheerst.

maandag 08 augustus 2016 12:13

Belangrijke eenheden die iedere vechtsporter moet kennen

Vaak krijg ik tijdens trainingen de vraag over hoeveel een ounce (oz) is of hoeveel gram een lbs (pound) is. 
Ik voeg daaraan toe enkele belangrijke maat eenheden. Een sporter zou het volgende moeten weten (alles afgerond):

1 ounce = 28 gram.
1 lbs = 450 gram. 2.2 lbs = 1 kg.
Bokshandschoenen van 16 ounce wegen afgerond 450 gram = 1 lbs.

1 inch = 2,5 cm
1 foot = 30,5 cm.

Afhankelijk van gewicht en handomvang is de stelregel voor kickbokshandschoenen:

Kinderen 6, 8 of 10 ounce.
Vrouwen 12 ounce.
Mannen 12, 14 of 16 (18) ounce, onder de 70kg kies je voor 12 of 14 ounce. Onder de 80 kg voor 14 ounce, boven de 80 kg voor 14 of 16 ounce.

Een handschoen die zwaarder is, is ook groter. Kijk dus ook wat comfortabel zit (met bandages). Een zwaardere handschoen is ook dikker. Meestal staat je lichaamsgewicht in relatie tot je stootkracht. Als je een behoorlijke stootkracht hebt dan moet je met niet te lichte handschoenen sparren (minstens 14 ounce). Dit om ook je sparringspartner te sparen.
Je kunt ongeacht je gewicht ook variëren met de zwaarte van handschoenen. Als je op kracht en uithoudingsvermogen wilt trainen dan pak je juist wat zwaardere handschoenen, wil je snelle combinaties oefenen op een stootzak dan kies je voor lichtere handschoenen. Zorg wel dat de handschoenen altijd dik genoeg zijn om blessures in de handen te voorkomen. Als je langdurig hard op een zware stootzak stoot met 12 inch handschoenen dan vormt dit een hoog risico op een blessure. 

Pagina 1 van 2

BODHI DHARMA

Martial-arts school Bodhi Dharma
Kvk nr. 65484223
 
 
 

 
 

Erkend stagebedrijf

Kids Safe School

"Wij beschermen onze kids !"
 

 

Volg ons :
Instagram    
   

Sponsors

 

Layout Type

Presets Color

Background Image